NOTE DI PROFVMVM

Det ikoniske parfymehuset PRO-FVMVM ROMA lanserte nyleg ei underlinje med seks dufter døpt NOTE DI PROFVMVM. Her dufter det av nyskaping og ny, innovativ teknologi.

Ein solfyllt junimorgon samlast eit knippe pressefolk og influencarar på restauranten Ett Bord i Vikaterrassen i Oslo. Vi er inviterte av Gimle Parfymeri til å møte Durrante-familien – menneska bak det velkjende nisjeparfymemerket PRO-FVMVM ROMA. Her skal vi lukte på den nye duftserien NOTE DI PROFVMVM. Duftserien tek utgongspunkt i ein teknologi som familien har jobba med å perfeksjonere dei siste 25 åra. Men før eg skriv meir om duft og teknologi skal eg først gi ei kort bakgrunnshistorie. 

Durrante-familien har røtene sine i frå Sant'Elena Sannita i Isernia-provinsen midt i Italia. Som andre i området, livnærte dei seg på enkelt jordbruk. Etter Den Andre Verdskrigen flytta Celestino Durrante og kona til Roma saman med fleire i frå den lille staden. Livet i storbyen var hardt, men småbyfolka var flittige og fingernemme og hjalp kvarandre framover. Dei la seg opp pengar og fekk råd til å starte små forretningar. Snart starta dei sal og produksjon av såper og colognes. Dette handverket la grunnlaget for nokre av dei viktigaste parfymemakarane i Roma i etterkrigstida. Durrante-familien introduserte allereie i 70-åra nisjedufter på den internasjonale duftmarknaden – ei satsing som var vanskeleg å forstå for ein bransje som var dominert av store og kjende merkenamn som Chanel og Dior, legg Lill-Ann frå Gimle Parfymeri til. I 1994 starta familien PRO-FVMVM ROMA. Duftene er kjende for å alltid lukte litt forskjellig då dei er baserte på naturlege ingrediensar og råvarer som pregast av årstidene. Dette skaper ulike "versjonar" av same duft. I dag er det barn og barnebarn av Celestino som arbeider med drifta av dufthuset – og vi møter Maria og Felice Durrante. 

Felice Durrante presenterer stolt den nye linja med dufter. Han snakker like elegant på morsmålet om parfyme og duft som han er kledd i italiensk skreddarsaum. Som nemnd innleiingsvis bygger NOTE DI PROFVMVM på ein teknologi som familien har arbeidd med i omlag 25 år. Dei ville finne fram til dufter som opplevast lik på huda frå applikasjon til dei forsvinn. Tradisjonelt utviklar dufter seg ved at dei ulike notane er prominente etter kvart som tida går.  NOTE DI PROFVMVM skal forbli lik på huda heile tida. Det er første gong nokon prøver å skape eit slikt produkt.

Felice forklarer at dei seks duftene skal beskrive minner – gi deja vus – framkalle kjensler og rørsler frå fortida. Samtidig er dei lenka til modernitet, visjonar og teknologi. Slik har dei skapt ein serie som knyttast til den italienske futurismen frå 1920- og 1930-talet og har funne visuell inspirasjon til kreasjon, design, komposisjon – eit konsept som bygger på dynamikk. I skapinga er det brukt illustrasjonar i frå denne epoken som alle er knytta til innovasjonen i tida.  Ambisjonen er å få duftene til å overføre kjensler, å få blodet til å røre seg i kroppen. 

 

Lvce dell'Est
Eit emosjonelt og sanseleg vegkryss. Fart, luft og sol mot huda.
Kardemomme, patchouli, fiol, sandeltre.

LVCE
Ei sjølvbiografisk duft som beskriv det å sjå seg sjølv og å måtte gå i mot det vanlege.
Nellik, patchouli, kardemomme, sandeltre, bergamot.

VET_G16
Dynamisk rørsle og innovasjon – ei flymaskin i rørsle. Metallisk.
Sypres, muskat, vetiver, sandeltre.

Amante
Aksellerasjon, kjærleik og mot. Søt og lakrisaktig.
Amber, sedertre, oud, sandeltre.

Osa
Å utfordre sine eigne grenser. Grøn og blomstrande.
Ylang ylang, appelsin, grønt gras, rose.

Meraviglia
Ekspressiv og overraskande. Frisk og blomstrande.
Rose, koriander, insens, patchouli.

 

 

 

Davines – The Circle Chronicles

CF001100.jpg

Bærekraft og skjønnhetsprodukter – behøver de to å være rake motsetninger? For den miljøbevisste forbrukeren som har lyst til å ta vare på både håret og samvittigheten, er en ny hårpleieserie på vei.

Tekst: Oda Tømte
Foto: PS

Davines så dagens lys i 1983, da gruppen ble startet av den italienske Bollati-familien i Parma. Firmaet er familiedrevet den dag i dag. Det begynte som et forskningslaboratorium som produserte hårprodukter for store kosmetikkmerker verden over, men etter et tiår begynte Davines å produsere egne ”high end”-produkter.

”High end”, luksus og velvære – er dette forenelig med å ta vare på kloden vår? Stadig flere forbrukere ser viktigheten av å velge så miljøvennlig som mulig, også i valget av skjønnhetsprodukter. Bærekraftighet er viktig for Davines. Derfor har de lagt vekt på miljøet i alle ledd av produksjonen. Davines-produktene er ment å skulle ta vare på hver enkelt brukers velvære, men også på verden omkring oss. Dette har firmaet holdt fast ved, det til tross for å ha blitt såpass stort at det selges i mer enn 75 land verden over. Så godt det lar seg gjøre, benytter Davines kun organiske og eco-sertifiserte ingredienser med naturlig opprinnelse, og selskapet bruker fornybar energi både i produksjon og på kontorene sine.

Davines tilstreber å ta vare på jorden både lokalt og globalt. For å leve opp til den bærekraftige standarden, har de også samarbeidet med en rekke ideelle organisasjoner. En av dem er the Fruit Tree Planting Foundation, som planter fruktbare trær og planter for å bekjempe sult og global oppvarming, og for å styrke lokalsamfunn og forbedre miljøet omkring dem. området omkring Parma, hvor firmaet jo ble etablert og har ett av sine hovedkontorer, er mat, matproduksjon og Slow Food en viktig del av kulturen.

Davines benytter ingredienser fra lokale bønder i Italia, og fra andre land med stedstypiske tradisjoner, og med respekt for deres geografiske og biologiske mangfold. Gjennom å benytte slike ingredienser bidrar de til å opprettholde kultiveringen av disse grønnsakene, plantene og fruktene, samtidig som gamle håndverks- og landbrukstradisjoner blir ivaretatt. Davines vet akkurat hvilke bønder som har produsert ingrediensene deres, og bøndene får tilbake frøene sine etter produksjonen, slik at de kan såes på ny. Dessuten er produktene å regne som dyrevennlige og cruely free, da ingen av dem er testet på dyr.

De samme retningslinjene gjelder også for emballasjen deres. Davines benytter så lite råmateriale som mulig, bruker resirkulerbare materialer og har strenge kvalitetskontroller for å unngå sløsing.

Hva emballasjen angår, kan du kanskje kjenne igjen enkelte av hardplastbokstene og –flaskene fra hyllene i lokale italienske matbutikker. Plasten er BPA-fri og tåler både oppvask og kjøleskap. Dette betyr at du kan ta vare på emballasjen når du har brukt opp produktet, og bruke dem om igjen til matoppbevaring. All løsplasten omkring produktene er bioplast som kan komposteres.

Den miljøbevisste holdningen deres har gjort Davines til ett av de fremste ”grønne” firmaene i skjønnhetsbransjen. Siden 2013 har de vært ambassadører for LifeGate gjennom å vedta en Co2-nøytral policy. Dette vil si at de utligner Co2-utslippet som generes under produksjonen av produktemballasjen, gjennom å beskytte og dyrke skog i ulike deler av verden.

Med den nye hårmaskekolleksjonen Circle Chronicles ønsker Davines å henvende seg til millenniumsgenerasjonen – ikke bare i design og miljøbevissthet, men også i bruken av sosiale medier. Sistnevnte er kanskje litt ulikt et tradisjonelt familiefirma, men Davines’ talspersoner sier de har oppdaget hvilken tiltro unge forbrukere har til venner og bekjente som tipser dem om produkter. Med hashtaggen #CircleMoments kan man se andre få hårmaskebehandling med Davines-produkter hos frisøren.

Serien består av fem hårmasker, hver av dem med ulike ingredienser, dufter og farger – og med ulike hensikter. Produsentene kontaktet en professor i sosiologi da de skulle utarbeide serien så den skulle være tilpasset ulike personligheter, situasjoner og behov. Én av dem passer godt når du skal på fest, en annen når du er på reise, en tredje når du trenger å gi håret og hodebunnen din en detox. Emballasjen er CO2-nøytral og designet for éngangsbruk (vel – innholdet strekker nok til for en to-tre gangers bruk), så de er enkle å bære med seg. Disse hårkurene trenger du ikke sette av tid til å la være i håret. De kan brukes når du er på farten også. Fordelen med småforpakninger er dessuten at du får muligheten til å prøve ut om produktene er noe som passer for deg, før du eventuelt investerer i en større forpakning.

CF001087.jpg

Det unike med The Circle Chronicles, er at kurene lar seg multi-maske. På samme måte som huden vår, har også håret ulike soner. Hårrøttene dine har sannsynligvis et annet pleiebehov enn tuppene dine. Så langt er Davines de eneste som tilbyr hårpleieprodukter som er tilpasset multi-masking på denne måten.

The Spotlight Circle egner seg når du skal gjøre deg i stand til fest eller før en spesiell anledning. Den er ment å gi ekstra glans og umiddelbar lysstyrke til håret, slik at hårfargen trer enda tydeligere frem. Kuren tilfører håret fuktighet uten å tynge det ned, takket være Moringa-oljen i formelen.

 The Quick Fix Circle passer godt når du er på farten. Det skal bare ta tre minutter før kuren har tilført fuktighet og gjort håret mykt og skinnende. Blant ingrediensene finner vi naturlig rød leire, som blant annet bidrar til å fjerne urenheter i håret. Om du går en travel uke i møte, er kanskje denne kuren den rette å gå for.

Har du en aktiv og stressende livsstil? The Renaissance Circle skal reparere slitt og skadet hår og gjenoppfriske det fra belastninger som hverdagsstress, hyppig hårfarging eller termisk styling. Babassu-smøret og den gule leiren i formelen virker inn på hårstrukturen slik at det blir sterkere og ser friskere ut.

Kuren the Wake-Up Circle er foryngende og energisk, og passer særlig godt om du er mye på reisefot, eller om du har en forkjærlighet for fester og sene netter. Denne fiolette fargemasken har som formål å de-stresse håret og hodebunnen, og å gi tone og volum. Formelen inneholder blant annet Rhodiola-ekstrakt og fiolett leire – ingredienser som begge er rike på rebalansering og antitoksiske egenskaper.

Om du befinner deg i storbyen eller vil gi håret ditt en detox – prøv ut The Purity Circle, som skal fjerne urenheter i hodebunnen. Masken er beriket med grønn matcha-te, som bekjemper frie radikaler, og med naturlig og økosertifisert bambuskull med absorberende egenskaper. Det er bambuskullet som gir produktet den karakteristiske svarte fargen.

Davines’ hårprodukter er å få tak i hos utvalgte frisørsalonger – så kan du selv prøve ut om

Blomsterbarn

Duggfrisk hud, blødende lepper og tunge øyelokk – vi ser på vårens klassiske make-up.

Foto: Anette Schive
Hå: Lars Eriksen Eitran / Style Management
Make-up: Linda Nicolaysen
Modell: Othilie / Team Models

 

DSC_0035_2.jpg

LOOK 1. 

Dark Brown Precise Micro Brow Liner, Glo Skin Beauty
Boy Brow, Glossier
Pressed Base Foundation, Glo Skin Beauty
Terracotta Sun Trio Bronzing Contouring Palette
Kiss Kiss Matte Lipstick 331 Chilli Red, Guerlain
Redd Lip Pencil, Aveda
Gobi Sands Trio Eyeshadow, Aveda

 

DSC_0359_2.jpg

LOOK 2.

Dark Brown Precise Micro Brow Liner, Glo Skin Beauty
Boy Brow, Glossier
Pressed Base Foundation, Glo Skin Beauty
Terracotta Sun Trio Bronzing Contouring Palette
Gobi Sands, Eyeshadow trio, Aveda
Color Elixir 75 Burnt Caramel Lipstick, Max Factor

 

DSC_0728_2.jpg

LOOK 3.

Dark Brown Precise Micro Brow Liner, Glo Skin Beauty
Boy Brow, Glossier
Pressed Base Foundation, Glo Skin Beauty
Terracotta Sun Trio Bronzing Contouring Palette
Elemental Eye Palette, Glo Skin Beauty
Shocking Eyeliner Effet Faux Cils Black, YSL
First Love Cream Blush, Glo Skin Beauty
Lip Cure, Tromborg

DSC_1112_2.jpg

LOOK 4.

Dark Brown Precise Micro Brow Liner, Glo Skin Beauty
Boy Brow, Glossier
Pressed Base Foundation, Glo Skin Beauty
Terracotta Sun Trio Bronzing Contouring Palette
Gobi Sands, Eyeshadow trio, Aveda
Lip Cure, Tromborg
Trophy Wife Highlighter, Fenty Beauty

DSC_1284_2.jpg

LOOK 5.

Dark Brown Precise Micro Brow Liner, Glo Skin Beauty
Boy Brow, Glossier
Pressed Base Foundation, Glo Skin Beauty
Terracotta Sun Trio Bronzing Contouring Palette
Always On Gel Eye Pencil 03 Shark, Smashbox
Color Elixir 75 Burnt Caramel Lipstick, Max Factor
First Love Cream Blush, Glo Skin Beauty

Dermalogica

_MG_9742L_Ag44-kopi.jpg

Vi oppsummerer Dermologica-produkta som effektive og ujålete. Les kvifor.

Foto: Ole Musken / Palookaville.

Historia om Dermalogica startar med hudterapauten Jane Wurwand som i 1983 vil gi tyngde til amerikanske hudterapautar ved å starte eit etterutdanningsprogram i California. I 1986 byrjar produksjonen av hudpleieprodukt under namnet Dermalogica. I dag er hudpleieserien å finne i over åtti land med over 100000 hudterapautar som tilbyr behandlingar med produkta. Dei er også å finne i ei rekke utsalsstader. Dermologica tilbyr med andre ord noko forbrukarane vil ha. Vi har sett nærmare på nokre av produkta. Her i Noreg er produkta å finne både på apotek og i hudpleiesalongar. Ved at dei er til sals i apotek gjer dei meir tilgjengelege for dei som vanlegvis ikkje er å sjå på hudsalongar eller spa.

Reint oppsummert for heile serien kan vi seie at produkta er prisdyktige og kan definerast som ei samansetjing av ei enkel innpakking med eit bra innhald. Dessutan lukter dei godt. Favorittprodukt er blant anna Special Cleansing Gel (som ein kan få i 500 ml flaske), Oil Free Matte SPF30 og Oil Control Lotion.

Designet på innpakkinga er altså enkelt og ukomplisert. Her er det ikkje snakk om verken flashy krukker eller avanserte applikatorar. Tvert i mot – Dermologica går for enkle tubar og flasker i grått og kvitt. Dei fungerer like godt inne i eit skap som på baderomshylla, og slik framstår dei like enkle å forhalde seg til for både menn og kvinner. Det er ikkje snakk om at desse produkta skal definere verken stil eller personlegdom.

Det vi liker best med produkta er at sjølv om produktserien er stor, trengst det ikkje så mange for å få jobben gjort. Det er enkelt å supplere med noko ekstra om ein kjenner at dette er nødvendig, og ein treng heller ikkje å bare måtte bruke Dermalogica saman med andre Dermalogica-produkt. Formlane fungerer godt for ulike hudtypar.

Skin Smoothing Cream: Kremen fungerer heile året. Han er verken for feit eller aktiv, og heller ikkje for geleaktig eller tynn. Mange trur at ein treng meir i ein krem, altså at han er rikare i forhold til å følast fyldig på huden. I dette tilfellet kan ein då tilføre det ekstra gjennom eit fukt-serum.

Skin Hydrating Booster: Dette er ein formel som fungerer supert på fly eller når ein sitt lenge framfor mac eller pc. Det legg seg  som ein film under hudkremen og gir ekstra fukt. Serumet er oljefritt og gjer at ein ikkje ser blank ut. Slik er det fint å tilføre det før ein legg make-up.

Charcoal Rescue Masque: Maska rensar i djubda og tek vekk daude hudceller, ureining og hudormar. Eit godt produkt å bruke før fuktmasker og kremar for å få maksimal effekt av desse.

Eau de Cologne – En historie

 Foto: Martin Rustad Johansen / Palookaville

Foto: Martin Rustad Johansen / Palookaville

Hva eau de cologne angår, begynte det hele med en italiener med hjemlengsel.

Tekst: Oda Tømte

Giovanni Maria Farina, født i Piemont i 1685, bosatte seg i Köln i Tyskland, hvor han grunnla virksomheten G.B. Farina i 1709. Til å begynne med solgte forretningen luksusartikler som sølv, silke og parykker, og etter hvert også eteriske oljer og andre duftstoffer. Innen 1714 hadde Farina fremstilt duftvann – en blanding av ulike naturdufter og alkohol. Duftvannet fikk først navnet eau admirable. Farina var deprimert og lengtet hjem, og skrev følgende i et brev hjem til sin bror: ”Jeg har oppdaget en duft som minner meg om en vårmorgen i Italia like etter regnet, som dufter av fjellnarsiss og appelsinblomst og ulike urter fra mitt fedreland. Den gir meg god forfriskning, styrker mine sanser og min fantasi.”

Da Farina ankom Köln, var utenlandske bosettere underlagt svært strenge lover. Da han ble gitt statsborgerskap, viste han byen sin takknemlighet ved å kalle opp duftvannet etter sin nye hjemby: eau de cologne, som betyr Kölnervann på fransk. Den subtile duften hans ble raskt berømt over hele verden og markerte Köln på kartet som parfymeby nummer én. Farinas fabrikk eksisterer den dag i dag som verdens eldste parfymeprodusent.

 

2016_06_PS BLOMER45579 kopi.jpg
 Foto: Trine Hisdal / Tinagent

Foto: Trine Hisdal / Tinagent

”Cologne” er i dag et litt forvirrende begrep, da det har fått tre ulike betydninger. Den første og eldste definisjonen refererer til en familie av friske, sitrusbaserte dufter destillert ved hjelp av ekstrakter fra sitrus-, blomster- og treaktige ingredienser. Det er disse duftene som ble utviklet hos Farina i Köln på 1700-tallet – en klassisk cologne forbundet med herre- eller unisexduft, som for eksempel Guerlains Eau de Cologne Impériale fra 1853.

I det tyvende århundret fikk cologne-begrepet en annen betydning. Parfymeselskaper begynte å tilby lettere, mindre konsentrerte tolkninger av de eksisterende parfymene sine, noe som gjorde produktene tilgjengelige for en bredere kundegruppe. Guerlain, for eksempel, tilbød en eau de cologne-versjon av flaggskipparfymen Shalimar. I motsetning til klassiske colognes er denne typen moderne cologne en lettere, fortynnet, mindre konsentrert tolkning av et mer konsentrert produkt, typisk en ren parfyme. Cologne-versjonen er ofte den letteste konsentrasjonen blant duftproduktene.

Til slutt er ordet "cologne" blitt angitt det engelske språket som et generisk, overordnet uttrykk for å betegne en duft markedsført mot menn, uavhengig av konsentrasjonen. Det faktiske produktet en mann har på seg, kan teknisk sett være en eau de toilette, men han kan fortsatt si at han "bærer cologne." På tilsvarende måte brukes begrepet "parfyme" generisk for å referere til dufter markedsført til kvinner, uavhengig av om duften egentlig er en extrait de parfum.

 Foto: Trine Hisdal / Tinagent

Foto: Trine Hisdal / Tinagent

Trudon

Royalty, religion and revolution – vi ser på historie, arv og nyskaping i møtet med Trudon sin nye parfymekolleksjon.

Read More

PS: Blomar

DIVERSE BLOMar à LA ps: magasin

Foto: Ole Musken / Palookaville
Styling: Najet Rydeng

Fra PS #8
Tapet: Christians
Vaser: Gathering Objects

Foto: Trine Hisdal / Tinagent
Styling: Pauline Naerholm

Foto: Hinda Fahre / Palookaville

Fra PS #4
Vaser: Magnor

Foto: Massimo Leardini
Styling: Pauline Naerholm

Fra PS #3
Parfyme: Un Jardin Sur Le Nil – Hermès
Smykke: Camilla Prytz

Foto: Massimo Leardini
Styling: Pauline Naerholm

<

Frøken Flood Blomster

I nydelege funkislokalar ligg Frøken Flood Blomster like ved Bislett Stadion. Opprinneleg låg ein blomsterforretning i lokala då bygningen vart til og skiltet som seier «Blomster» er originalt og freda.

Rommet er tidlaust og har ei spanande og
utradisjonell innreiing. I tillegg til flotte
blomar og oppsatsar, definert av sesong, finn
ein interiør og særs flotte stearinlys.

Sofies Plass 3, Oslo

 

PS: MAGASIN 2

 Foto: Hinda Fahre / Palookaville Styling: Pauline Naerholm Modell: Vaar / Heartbreak  Topp: Epilogue by Eva Emanuelsen Alt annet er fra Gimle Parfymeri

Foto: Hinda Fahre / Palookaville
Styling: Pauline Naerholm
Modell: Vaar / Heartbreak

Topp: Epilogue by Eva Emanuelsen
Alt annet er fra Gimle Parfymeri

 

Daisy, Eau de Toilette & Daisy Eau So Fresh
MARC JACOBS 

Tusenfrydblomen på norsk representerer så mangt. Ung kjærleik og typiske scenario rundt elskar, elskar ikkje. Han spreier seg raskt og kan sjåast tett i tett på grasenger og på jorder, som på høgsommaren ofte er kvitare enn grøne. Blomen er standhaftig og veks vilt. Marc Jacobs sine duftversjonar av blomen speler mykje på det friske, reine og ungdommelege, samt det som er meir utemma og frigjort. 

Sophia Coppola har laga filmar som understrekar dette, med unge, kvitkledde jenter som på på sett og vis spring ut i blomst på same måte som grøne og blomande omgivna- der i høgsommar. Med ein estetikk som minnar om David Hamilton-bilete og filmen «The Virgin Suicides», blir ramma Sophia Coppola og Juergen Teller skapar rundt parfymen komplett. 

Foto: Ole Musken / Palookaville

Dufta er feminin, enkel og ukomplisert med toppnotar av markjordbær, hjartenotar av ol, jasmin og gardenia og ein botn av ulike trenotar. Eau So Fresh-versjonen er både meir fruktig og potent enn Eau de Toilette-dufta. Her er frukt og bær i toppnotane, blomster som rose og ol i hjartet og botnen med musk, tre og plomme. Flakongane er morosame og minner om pop-art med dei teiknefilmaktige blomane i korken. Her blir det klassiske kombinert med det leikne, noko som passar godt saman med både dufta og identiteten som viser til enkel og evigvarande sommer. 
 

PS: MAGASIN 6      

Fra PS #8
Vase: Eske
Tapet: Christians

Foto: Trine Hisdal / Tinagent
Styling: Pauline Naerholm

Fra PS #8
Vase: Balzac

Foto: Trine Hisdal / Tinagent
Styling: Pauline Naerholm

Fra PS #4
Vaser: Kähler

Foto: Massimo Leardini
Styling: Pauline Naerholm

Fra PS #4
Foto: Massimo Leardini

Symbolikk: BIA

Biene dukker stadig opp som symbol i klede og livsstilsprodukt, så vel som kunst og samfunnsstrategi. Kva er det med dei honningproduserande insekta som er så spesielt?

Tekst: Jonas Øren
Film: Elisabeth Gripsrud

Biene er eit dyr som menneska gjennom tidene har funne inspirerande. Måten samfunnet innanfor bikuben fungerer i praksis, har inspirert mang ein monark og hærførar. Både egyptiske kongar og Napoleon Bonaparte brukte bia som symbol for si regjerande makt. Samfunnsstrukturen i bikuben blir styrt av ein orden som heilt og haldent er driven av instinkt.

Honningbia, som i tusenvis av år har vore rekna som eit husdyr, er hyppig brukt som symbol innanfor både kunst, litteratur og mote. Vi finn ho på Guerlain sine historiske parfymeflankongar, så vel som i blant anna Dior, Gucci og Dolce & Gabbana sine ready-to-wear kolleksjonar og tilbehøyr. Her i Noreg såg vi heksagon-forma i Edda Gimnes sin siste kolleksjon, presentert under Bik Bok Runway Award – ein klar referanse til biene.

PS: MAGASIN har snakka med Rasa Maria Gundersen som driv birøkting i forhold til parfymekreasjon og helsekost. Gundersen er parfymør og driv også med ernæringsfysiologi der ho skapar honningbie-baserte helse- og skjønnhetsprodukt under namnet Naturales

Sjå filmen frå møtet med Rasa Gundersen under. Saka om symbolikken rundt bia kjem i neste utgåve av PS: MAGASIN.