Cathrine Hammel SS19

Sterke signaturplagg fra arkivet gjenfødes i sarte, nye materialer.

Tekst: Stine Nibe Ravneberget  
Foto: Getty Images

_P1D7748_20180814111411814.JPG

En enorm seng med jenter drapert i gjennomsiktig tyll, totalt utslått etter nattens eventyr. En ung kvinne som sitter i badekaret med en bok. Noen som skåler henslengt ved et middagsbord med høye lysestaker, brød og vin. En kjøkkenkrangel mellom elskere. En hjerteknust, gråtende kvinne sittende ved vinylspilleren.

Slik valgte Cathrine Hammel å vise sin SS19- kolleksjon på. Ikke med modeller på en tradisjonell catwalk, men heller gjennom en installasjon, eller en teatralsk performance om du vil. Designeren inviterer oss inn i en intim leilighet, hvor man får iaktta skuespillere og modeller i ulike situasjoner og scener fra en kvinnes liv. Dette er helt i tråd med tiden vi er inne i, hvor designere og motemerker stadig må finne på nye måter å overraske publikum på gjennom nye visningsplattformer og utradisjonelle oppsett. Som første merke ut i sesongens moteuke lykkes Cathrine Hammel i å trollbinde tilskuerne.

_P1D7872_20180814111411948.JPG

– Det var viktig for meg å vise kolleksjonen som en performance i et galleri istedenfor en tradisjonell visning på catwalken. Dette gjør at publikum får god tid til å se nøye på plaggene i en naturlig kontekst, sier Cathrine Hammel i en pressemelding.

Merket feirer 21 år, og har for denne sesongen sett tilbake i arkivet for å utvikle design for fremtiden. Kolleksjonen Twenty One Steps er inspirert av merkets signaturplagg, men i nye materialer. Det er noe sart og delikat over designet skapt fra tekstiler som tyll. Med farger som blant annet hvitt og sukkerspinnrosa, i tillegg til de feminine fasongene som eksempelvis den korte, puffy babydoll-kjolen, blir det sukkersøte tydeliggjort. Likevel bryter Hammel opp det hele med innslag av sort.

– Jeg ville se hvordan signaturplaggene mine fungerte i andre materialer. Tyll var et naturlig valg ettersom jeg har brukt dette materialet i 21 år. Kolleksjonen handlet på mange måter om å gå tilbake til mitt eget DNA. Ved å se gjennom arkivene har vi kunnet se hele evolusjonen av merket. Det er ekstra tilfredsstillende å vite at den t-skjorten jeg designet i 1997 fremdeles blir brukt av våre kunder, avslutter Hammel.

_P1D7957_20180814111606467.JPG
_P1D7891_20180814111606388.JPG
_P1D7863_20180814111411936.JPG
IMG_0424_20180814111158422.JPG