Atelier Cologne – en velduftende kjærlighetshistorie

_MG_9755L_Ag44-kopi.jpg

Fortellingen om Atelier Cologne er en velduftende kjærlighetshistorie – og den er ennå ikke over. Faktisk utspiller den seg i skrivende stund. I mars-april kommer den til å favne om Norge også, når den lanseres hos Gimle Parfymeri i Oslo.

Tekst: Oda Tømte
Foto: Ole Musken / Palookaville

Jeg møter Christophe Cervasel, en av de to grunnleggerne, i Stockholm i regi av L’Oréal. Blant flere nyetablerte boutique-parfymemerker, har familieeide Atelier Cologne utmerket seg for sitt gode håndverk og kvalitet. Nå er merket blitt en del av L’Oréal og skal lanseres i Skandinavia – blant veldig mange andre steder verden over.

Christophe møtte Sylvie Ganter i New York City for et tiår siden. De hadde begge jobbet med luksuriøse dufter og ved motehus i New York og Paris – han for blant andre Kenzo, hun for parfymedivisjonene til LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) og Hermès. Paret ble kjent da Christophe hyret Sylvie til jobb for et selskap han eide som utviklet parfyme under lisens for motemerker. Snart oppdaget de at de hadde mer til felles enn at de begge var franske: de hadde en felles forkjærlighet for eau de cologne, en duftstil oppfunnet i det attende århundrets Tyskland. (Les mer om historien bak eau de cologne HER). En gang begunstiget av europeisk rojalitet, har cologne i nyere tid fått rykte på seg for å være et rykte som den franske parfymens litt rimeligere fetter. Begge[OT1]  er en blanding av eteriske oljer og alkohol. Jo større konsentrasjon av essenser i parfymen, desto tydeligere blir duften. (Les mer om de ulike duftkategoriene HER).

– Sylvie hadde bestandig på seg cologne, men ergret seg over at duften satt så kortvarig, forteller Christophe.

Christophe og Sylvie forelsket de seg i hverandre og sa opp jobbene sine for å starte en bedrift sammen. Dessuten skilte de seg fra sine respektive ektefeller for etter hvert å gifte seg med hverandre i stedet.

– Det var kjærlighet som satte det hele i gang – kjærligheten vi har for hverandre og for eau de cologne, sier Christophe. 



Cologne Absolut – en ny duftkategori

Sylvie og Christophe kjente til historien om Farina i Köln for tre hundre år siden. Farina skapte en duft som var ment å forføre og gi følelsen av velvære, å gjøre en avslappet eller energisk. Med oppskriften sin ønsket han å gjenskape duften av Italia.

– På den tiden var parfymen veldig konvensjonell, forteller Christophe. – Den var mørk og kraftfull. Folk vasket seg ikke – de badet hver sjette måned og trengte tung parfyme for å dekke over stanken. Kun de rike aristokratene hadde råd til parfyme. Kostbare ingredienser som røkelse og amber var hentet helt fra det fjerne Østen. Den gang var det ingen forførelse involvert – duften var kun ment for velvære. Dermed ble den friske colognen revolusjonær innen duft. Selv Napoleon var etter sigende gal etter eau de cologne.

De siste 300 årene virker det som om formelen bare er blitt kopiert og gjenskapt – og ikke bestandig på best mulig måte. Mens andre fortynningsklasser har blitt fornyet gjennom tidene, har eau de cologne etter hvert blitt en litt gammeldags parfyme med varierende kvalitet.

– Jeg og Sylvie sa til oss selv: La oss starte fra scratch. La oss beholde sitrusen, for det er denne ingrediensen vi synes lukter så godt ved cologne. La oss skape en cologne som har en langvarig effekt, en høy konsentrasjon duftmolekyler, og med modernitet i både flakongdesign og i duften.

De siste tiårene har en bølge av selvstendige boutique-parfymer kommet på markedet. Christophe og Sylvie måtte med andre ord finne en unik linje. Denne linjen fant de ved å redefinere cologne-begrepet gjennom å utvikle en helt ny duftkategori. Paret solgte leilighetene sine for å finansiere prosjektet, og i 2009 introduserte de ”Cologne Absolue” – en samling av høyt konsentrerte colognes som rivaliserer den tunge parfymens makt, men som fremdeles har de friske sitrusduftene som kjennetegner en klassisk cologne.

– Hemmeligheten, røper monsieur Cervasel, – ligger i å bruke en presis konsentrasjon av eteriske oljer.

Hver cologne absolu inneholder mellom 12 og 20 prosent duftoljer, utvunnet av høyverdige ingredienser fra hele verden for å bevare intensiteten. Med utgangspunkt i ekspertisen fra laboratoriene i den franske parfymehovedstaden Grasse, fant de opp sine egne formler, hvor de kombinerte hint av sedertre, ingefær, jasmin og vanilje med ti-tolv ulike sitrusekstrakter.

– Vi blander kjente hint som vanilje, rav og rose med frisk sitrus for å gi duftene nye og uventede personligheter. For hver duft skriver vi ned historier som beskriver det imaginære bildet den er ment å fremkalle. Orange Sanguine, for eksempel, vekker minnet om kaffe på en italiensk terrasse vendt mot havet, med "duften av friske appelsiner som diffunderer i den gule varmen."



Historiefortelling på flaske

Den stadig voksende duftporteføljen inkluderer eksempelvis bestselgerne Bois Blonds – en varm blanding av tunisisk neroli, haitisk vetiver og skog – og Orange Sanguine, som har en eim av blodappelsin, jasmin og tonkabønner. Sistnevnte duft vant dessuten en FiFi-pris (parfymeverdenens Oscar-utdeling, kan du si).

Og duftenes bakenforliggende historier er trykket på hver enkelt flakong. Selv om Atelier Cologne går for å være unisex-dufter, både i eim og i visuell utforming, skildres de små historiene på flakongene med utgangspunkt i en ”han” eller en ”hun”.

– Duftene våre er ikke feminine eller maskuline. Dette har vi bare slettet, kan du si. Det er som med gode viner; de er ikke forbeholdt enten menn eller kvinner. Det er ingen grunn til at en duft skal være kun for en mann. Flakongen er også kjønnsløs. For en mann ser den kanskje maskulin ut, mens en kvinne synes den er feminin. Hver mann og kvinne er fri til å velge hva den inneholder.

Christophe er mer opptatt av følelsen han får av å lukte på colognen. Og slik Farina ønsket å fremkalle minnet om en italiensk vårmorgen, vil Christophe og Sylvie også fortelle historier gjennom duftene sine. Historiene er dessuten til inspirasjon og hjelp under utviklingen av duftene.

– Å utvikle duft er litt som å arbeide med film: Hver parfyme er utfordrende å starte arbeidet med, og utfordrende å fullføre, sier Christophe og henter frem den første parfymen deres, Orange Sanguine. – For å hjelpe oss gjennom arbeidet, skriver vi en historie. Historien veileder oss. Orange Sanguine er blitt historien om frokosten.

Historiene på flakongene kan være til inspirasjon for vedkommende som har den på, enten for et par timer eller dagen ut. Med duften Grand Néroli fra kolleksjonen Chic Absolu forteller Christophe og Sylvie historien om en ung kvinne som forbereder seg til et bryllup – øyeblikket før en rendez-vous, altså en stor hendelse i livet.

– Denne duften er mer slik vi kjenner en klassisk cologne, sier Christophe. – Den tar deg tilbake til barndommen.

Hovedingrediensen i Grand Néroli er nettopp néroli, blomsten på appelsintreet, hentet fra Marokko. Den er helt naturlig – for duftene til Atelier Cologne består av mellom 80 og 95 prosent naturlige råstoffer.

– Det at vi arbeider med naturlige ingredienser er spesielt viktig for å få frem den naturlige duften av sitrus, forklarer Christophe.



Kolleksjoner for enhver personlighet

 Atelier Cologne har utarbeidet seks kolleksjoner med cologne. Blant de sammenlagt 36 duftene finnes det noe for enhver smak. I tillegg selger de kroppspleieprodukter og duftende vokslys.

– Vi bestemte oss for å lage en hel kolleksjon med bare sitrusdufter, hvor du virkelig kan lukte sitrusen. Etter det begynte vi på vaniljekolleksjonen vår, forteller Christophe. Fra før av har han vanilje som sin favorittduft. – Vaniljen var en suksess. Kundene likte det – og de som mislikte vanilje fra før av, sa ”Å! Det er en annerledes vanilje!”

Etter hvert skapte Atelier Cologne kolleksjoner med grunnlag i rose og jasmin. Deretter satte de i gang med eimer av iris og lær som utgangspunkt. I dag er kolleksjonene fullførte.

– Vi utarbeidet ikke bare én kolleksjon av gangen, sier Christophe. – Det er som å bygge et hus: Vi bygger ikke bare ett rom av gangen. Det er et salig kaos, men vi holdt på med alle rommene samtidig, kan du si.



Med frisk tyngde

 Nå viser Christophe frem motsatsen til de mer fruktige kolleksjonene. Haute Couture-kolleksjonen har dypere farger. Jeg forestiller meg tunge dufter og fløyel når jeg ser på dem.

– Denne kolleksjonen dreier seg om det kostbare: Den er et mareritt å fremstille, et mareritt å destillere, et mareritt å preservere, og med skrekkelige kostnader – ti ganger så mye som gull. Et kilo iris koster 160 dollar. De andre er heller ikke langt unna. Disse er annerledes enn for eksempel rose eller bergamott, som du enten liker eller ikke. Når du lukter ren iris, lukter den forferdelig. Disse parfymeingrediensene er utrolige: de kan lukte vondt, men de kan danne en fantastisk parfyme sammen med andre ingredienser. Også oud eller musk; gammel, naturlig musk.

Haute Couture er en sensuell og forførende kolleksjon, mye grunnet de sterke ingrediensene. Likevel er duften faktisk ganske myk og balansert. Her finner jeg min favoritt blant colognene. Silver Iris dufter litt pudderaktig og akkurat passe tungt – som en klassisk, fransk parfyme, men likevel med noe annerledes over seg. Christophe forteller meg at inspirasjonen bak er en parisisk kvinne. Solbæret blant ingrediensene gjør at den lukter litt om en leppestift, og det er irisen som gir pudderfornemmelsene.

Det slår meg at selv de tyngste blant duftene likevel har noe friskt over seg, trolig på grunn av sitrusen som bestandig er med blant ingrediensene.

– Vi utformer dufter til forskjellige personligheter, sier Christophe, – men alltid med duften av sitrus, alltid med en veldig ren og balansert stil. Selv roseduften er ren og balansert fordi vi blander den med ingefær og bergamott. Alltid med en bestemt kraft – ikke for lett, ikke for sterk, selv om nivåene av intensitet varierer. Dette er hva en cologne er. Du har på deg en cologne når du ikke vil begå noen feiltrinn.

 Foto: Trine Hisdal / Tinagent

Foto: Trine Hisdal / Tinagent



En tusen år gammel handelsrute

Christophe rekker meg en flakong Mimosa Indigo – en duft fra den eksotiske kolleksjonen Carte Blanche. Jeg sprayer den diskret over håndleddet. Eimen minner litt om kokosnøtt. Jeg kjenner den formelig smelte inn i huden, som om jeg får et ekstra hudlag.          

– Dette er typisk for en orientalsk duft – at den til å begynne med lukter litt sterkt, men så utjevner den seg etter hvert, sier Christophe.

Atelier Cologne har hovedkontor i Paris, og duftene produseres egenhendig i Frankrike. Råvarene er derimot hentet fra fjerntliggende strøk – akkurat slik det foregikk på Farinas tid. De orientalske ingrediensene kommer fra hele det fjerne Østen. Noen av dem er aldri tidligere blitt brukt.

– Vi har røkelse fra Usbekistan kombinert med kirsebærblomst fra Korea, vi har grønn te fra Filippinene, blå te fra Sri Lanka, svart te fra Kina, pepper fra Vietnam, rosa pepper fra Kina, hvit pepper fra Nye Kaledonia, tobakk fra Tyrkia, mimosa fra India. Vi reiser gjennom regioner i det fjerne Østen hvor de har utrolige ingredienser de ikke bruker lokalt – de bruker faktisk ikke så mye parfyme i Østen. Vi har virkelig villet omfavne rikdommen det fjerne Østen har å by på.

For over tusen år siden ble varer fraktet til Europa langs Silkeveien – og på 1800-tallet kom alle tekstiler og kryddere langs samme rute. Varene ankom havnen i Venezia og ble solgt videre til rike franskmenn, engelskmenn, spanjoler og italienere.

– Det er morsomt, i grunnen: det var slik parfymeindustrien etablert i Syd-Frankrike for rundt to hundre år siden. Så begynte de å gro ingredienser i Grasse – men fremdeles er de utrolige ingrediensene å finne i det fjerne Østen, sier Christophe. – Vi ville på en måte gjenoppleve bruken av ingrediensene derfra, og å kunne tilby europeere og amerikanere dette. De orientalskpregede duftene våre er nå blant bestselgerne våre verden over.

Å arbeide med naturlige ingredienser byr på en utfordring hva angår å få duften til å vare lenge, noe som var akkurat det Sylvie savnet ved eau de cologne. Kvaliteten på ingrediensen er viktig, det samme er konsentrasjonen på mellom 15 og 33 prosent. Og så er det kombineringen – man får den lange varigheten ved å finne ingredienser som til sammen gir en duft du liker. Siden kommer molekyldestillasjonen.

– Det er derfor det tar tid å fremstille en duft: når du lukter en blanding av ingredienser, så vet du ikke på forhånd om den kommer til å være stabil på huden din over lengre tid. Christophe forteller at de bruker to-tre år på å utvikle hver enkelt duft. Underveis i prosessen prøver og feiler de, samt tester ut colognene på venner og bekjente.



En garderobe av dufter

Layering, altså å spraye på seg flere ulike dufter sammen i flere lag, er en trend stadig flere parfymemerker har tatt utgangspunkt i. Blant andre Jo Malone og Frederic Malle, samt nykommerne N.C.P Olfactives og Solinotes, har lansert duftserier utviklet spesielt for layering. Atelier Cologne går også for å være blant merkene som egner seg spesielt godt. På spørsmål om hva monsieur Cervasel selv mener om trenden, humrer han.

– Hos Atelier Cologne er vi veldig opptatte av frihet, sier han. – Kundene våre må få gjøre hva de vil. Klart de kan legge layers om de har lyst.

Cervasel påpeker at man ikke kan laglegge hva som helst. Atelier Cologne er lette å laglegge fordi de alle har en sitrusbase. Slik er de også godt egnet for å kunne ha på seg ulike parfymer gjennom dagen.

– Min kone har vanligvis på seg Bois Blonds (fra kolleksjonen Chic Absolu, journ.anm.) om dagen. På toppen legger hun noe annet, forteller Cervasel.

Selv liker han ikke å laglegge umiddelbart – i stedet sprayer han på seg en ny duft senere på dagen. – Slik kan jeg ha på meg to-tre forskjellige dufter i løpet av en dag. Jeg starter kanskje med noe friskt. Like etter lunsj sprayer jeg på meg noe nytt, og så en tredje duft om kvelden. Hver duft er såpass kompleks at jeg helst unngår å laglegge flere på én gang.

Hva trendbildet angår, er det noe helt annet enn layering Christophe fremhever: parfymegarderoben.

– Jeg møter kunder som har brukt én duft i tjue år: Hvorfor? Det ville være mye bedre å ha et lite utvalg.

Med andre ord kan jakten etter signaturparfymen være forgjeves. Her gjelder det å finne et knippe man er glad i til ulik bruk. Å bestandig sverge til den samme parfymen, er gammeldags. Hvordan kan man så finne de rette duftene for seg?

– Atelier Cologne har vært blant de første merkene som har egne boutiques hvor vi har arbeidet med nettopp denne jakten etter en passende parfyme. Vi vil at kunden skal komme til oss, så vi kan forstå kundens personlighet, livsstil og behov, så vi sammen kan finne de beste duftene – for vi tror ikke at det er snakk om bare én duft. I dag tror vi ikke at det er én duft som kan tilfredsstille deg. Personligheten din er kompleks. Du er ikke bestandig den samme kvinnen!

Christophe forteller at trenden med å ha en parfymegarderobe er drevet frem av kinesere. – De unge kineserne bruker ikke bare én parfyme. De er i ulik dagsform og i ulikt humør når de jobber, når de fester, når de er på stevnemøte. Selv om vi er litt sent ute – Frankrike er fremdeles et tradisjonelt land – så møter vi flere og flere som sier: ”Å, du har på deg forskjellige parfymer! Ikke bare én!” Garderobetrenden brer seg nå, svært raskt.

Selv blir jeg litt rådvill av dette. Jeg, som i årevis har latt være å kjøpe meg noen parfyme i jakten på den ene perfekte, rødmer nå av tanken på hvordan jeg alltid har tyvlånt min mors tunge klassiker Chanel No. 5 til enhver anledning. Skal jeg liksom skaffe meg ti på rappen? Christophe beroliger meg.

– Det trenger du ikke, humrer han, – men – jeg vet ikke – kanskje tre? Et minimum av tre er bra. Vi prøver å identifisere hvilke tre, fire, fem livssituasjoner vi bør ta utgangspunkt i. Vi ber aldri kunden om å slutte å bruke parfymen de allerede har sverget til, men vi ber vedkommende om å tenke over hvilke øyeblikk av livet din eksisterende parfyme passer til. Om morgenen tar du kanskje på deg én duft. Om kvelden, har du ikke da lyst til å være litt annerledes? Vil du ikke være litt mer gal eller provoserende? Eller motsatt; roligere? Slik snakker vi med kundene våre. Det er derfor vi har boutiquene våre– for å kunne gi denne ekspertisen. Du trenger det vi kaller en perfume artist. De er virkelig begavede når det gjelder dette med å, sammen med deg, sette sammen den beste parfymegarderoben.



Galskap på flakong

Atelier Cologne åpnet sin første boutique på Manhattan i 2011. Siden da er det åpnet én i Brooklyn, tre i Paris, én i Deauville, én i San Francisco, to i Hong Kong og én i London. Alle de ti boutiquene har industrielle arbeidsbenker og metallstoler i chic stil – en del av et forsøk på å plassere merkevaren som et hipt alternativ til tradisjonelle parfymer.

Hvor går så veien videre for Atelier Cologne? Familiebedriften har ambisjoner om å åpne flere boutiques over hele verden. Slik kan de veilede enda flere kunder direkte. Christophe forsikrer at det nylig inngåtte samarbeidet deres med L’Oréal ikke kommer til å endre arbeidet deres hva angår håndverk og kvalitet.

– Vi fortsetter å skape parfyme slik vi gjør nå, men L’Oreal kan hjelpe oss å sikre at produktet vårt er enda mer naturlig, mer bærekraftig og av respekt for miljøet. Nå pusher vi dette med naturlighet så langt vi kan.

Christophe snakker varmt om familiebedriften – som om det virkelig er hans hjertebarn. Han sier det var naturlig å velge med et fransk selskap når de først skulle samarbeide med noen.

– Det jeg liker aller best ved L’Oréal, er at det er et fransk selskap – også i den forstand at det er mye lidenskap involvert! Lidenskap kan ligge nært galskap, men hos L’Oreal setter de fremdeles pris på galskapen.

Stadig flere ser ut til å omfavne den samme galskapen. Om ikke lenge er galskapen å få tak i på flakong i Oslo også – så vil det vise seg om norske neser har like stor sans for skruppelløse fortellinger i duftform.